Eργαστήρια για παιδιά

28 Απριλίου, 2014 ΕΝΟΤΗΤΕΣ


Tα Εργαστήρια θα διεξαχθούν μεταξύ: 9.00 – 14.00 την Τετάρτη και την Παρασκευή & 10.00 – 16.00 την Πέμπτη, το Σάββατο και την Κυριακή.
Η ακριβής ώρα και η επανάληψη των Εργαστηρίων εξαρτάται από τον αριθμό των συμμετεχόντων. Για κρατήσεις θέσεων καλέστε στο 6944575897.
Πρόγραμμα Εργαστηρίων

Ταξιδεύουμε στο Γεωλογικό Χρόνο και φτιάχνουμε τα δικά μας απολιθώματα

Γνωρίζετε την πραγματική ηλικία της Γης; Πως εξελίχθηκε η πορεία του πλανήτη μας μετά την Μεγάλη Έκρηξη; Πότε και πως εμφανίστηκε η ζωή όπως την ξέρουμε σήμερα; Ένα βιωματικό εργαστήρι όπου ανακαλύπτουμε μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και τους ήχους την εξέλιξη της ζωής πάνω στη Γη, παίζουμε με τα χρώματα ακολουθώντας το γεωλογικό χρόνο και τελικά δημιουργούμε τα δικά μας απολιθώματα ως ολοκλήρωση μιας άκρως διασκεδαστικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Γεωργία Φέρμελη, Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας, Ευρωπαϊκό πρόγραμμα GEOschools, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μιχάλης Δερμιτζάκης, Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας, Ευρωπαϊκό πρόγραμμα GEOschools, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος Πανεπιστημίου Αθηνών.
Συνεργάτες – Συντονιστές: Ποντικού Δάφνη, Τριπολιτσιώτου Ολυμπία, Ψυχογιού Μαρία

Τετάρτη 30 Απριλίου και Κυριακή 4 Μαϊου, αίθουσα Θ1
Απευθύνεται σε: μαθητές Ε’ – ΣΤ’ Δημοτικού
Αριθμός συμμετεχόντων: 20

Το Δώρο της βροχής

Σκοπός της παρέμβασης είναι να ενημερώσουμε και να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές στο ζήτημα του νερού και της εξοικονόμησής του, ιδιαίτερα, μέσα από την αναβίωση της συλλογής του βρόχινου νερού, ως μια βιώσιμη πρακτική που εξοικονομεί νερό για μη πόσιμες χρήσεις. Όλες οι δραστηριότητες είναι βιωματικές για τους συμμετέχοντες μαθητές και υλοποιούνται στο πλάισιο του Προγράμματος Αποστολή Νερό.
Κωνσταντίνα Τόλη: Programme Officer, Υπεύθυνη Προγράμματος Συλλογής Όμβριων Υδάτων, Global Water Partnership Mediterranean (GWP-Med) σε συνεργασία με το Μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό & την Αειφόρο Ανάπτυξη /Μεσογειακή Εκπαιδευτική Πρωτοβουλία για το Περιβάλλον και την Αειφορία και το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Αποστολή Νερό».

Βασίλης Ψαλλιδάς, MIO-ECSDE/MEdIES
Ηρώ Αλάμπεη, MIO-ECSDE/MEdIES
Μαριέλα Αντωνακοπούλου, GWP-Med
Γεωργία Αγγελοπούλου, GWP-Med

Τετάρτη 30 Απριλίου, αίθουσα W3
Απευθύνεται σε: μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Αριθμός συμμετεχόντων: 30

Ευαισθητοποίηση σε θέματα σεξουαλικής αγωγής-διαφυλικών σχέσεων

Στόχος: χτίσιμο υγιών σχέσεων ανάμεσα στα φύλα.
Περιεχόμενο: γνωριμία, προσδοκίες/ανάγκες της ομάδας σε σχέση με το αντικείμενο. Ανάλογα με τις ανάγκες της ομάδας θα προσεγγιστούν θέματα όπως: η φιλία, ο έρωτας στην εφηβεία, ο προσωπικός χώρος και το σώμα, αντισύλληψη. εφηβικές εγκυμοσύνες, ΣΜΝ/AIDS, λήψη αποφάσεων, μορφές οικογένειας, βία ανάμεσα στους ερωτικούς συντρόφους, ερωτικές σχέσεις την εποχή του διαδικτύου, δεξιότητες για το πώς μπορώ να προστατεύσω τον εαυτό μου και τους άλλους, πού και πώς μπορώ να βρω βοήθεια για εμένα και τους άλλους, ανθρώπινα δικαιώματα.
Μέθοδοι: διαδραστικές συμμετοχικές μέθοδοι και αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας.

Χιόνη Μαρία, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας ΔΔΕ Α΄ Αθήνας

Πέμπτη 1 Μαϊου, αίθουσα Θ1
Απευθύνεται σε: μαθητές Γ’ Γυμνασίου και Λυκείου (15-18 ετών)
Αριθμός συμμετεχόντων: 20

Κλοπή στο εργαστήριο

Οι συμμετέχοντες αφού γνωρίσουν τις ιδιότητες 4 ουσιών καλούνται να διερευνήσουν μια υπόθεση κλοπής στο εργαστήριο των φυσικών επιστημών. Τα δείγματα σκόνης που βρέθηκαν στα παπούτσια των υπόπτων αναλαμβάνει να αναλύσει ο «όμιλος Χημείας των μαθητών» και στη συνέχεια να συνδυάσει τα αποτελέσματα με την κίνηση των υπόπτων στο χώρο του εργαστηρίου που έγινε η κλοπή.

Χαραλαμπάτου Λιάνα, Εκπαιδευτικός Μ.Ε., Ένωση Ελλήνων Χημικών,-ΕΚΦΕ Πειραιά-Καλλίπολης
Πάγκαλος Σπύρος, Εκπαιδευτικός Μ.Ε., Ένωση Ελλήνων Χημικών,-ΕΚΦΕ Πειραιά-Καλλίπολης

Πέμπτη 1 Μαϊου, αίθουσα W1
Απευθύνεται σε: μαθητές Β’, Γ’, Γυμνασίου και Λυκείου
Αριθμός συμμετεχόντων: 8

Προσδιορισμός φυσικοχημικών παραμέτρων και διαλυμένου οξυγόνου στο νερό

Σκοπός είναι η επαφή παιδιών/μαθητών με χημικές εργαστηριακές ασκήσεις που αφορούν τη διερεύνηση της ποιότητας του περιβάλλοντος. Θα πραγματοποιηθούν μετρήσεις φυσικοχημικών παραμέτρων (θερμοκρασίας, αλατότητας, αγωγιμότητας, οξύτητας, διαλυμένου οξυγόνου) σε υδατικά δείγματα με τη χρήση φορητών οργάνων. Επιπλέον θα οργανωθεί εργαστηριακό πείραμα για τον προσδιορισμό του διαλυμένου οξυγόνου στο νερό με κατάλληλη σταθμική μέθοδο, καθώς η συγκέντρωση του διαλυμένου οξυγόνου στο νερό αποτελεί μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους ποιότητας του νερού. Οι περισσότεροι οργανισμοί χρησιμοποιούν το οξυγόνο του περιβάλλοντος για την αναπνοή τους και την οξείδωση οργανικών ουσιών.
Επίσης θα παρουσιασθεί το «Παγκόσμιο Πείραμα για το Νερό» που σχεδιάστηκε για το Διεθνές Έτος Χημείας το 2011.

Καθ. Μιχάλης Σκούλλος, Διευθυντής, Πανεπιστήμιο Αθηνών-Εργαστήριο Χημείας Περιβάλλοντος / Έδρα & Δίκτυο UNESCO για τη Διαχείριση και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στη Μεσόγειο.
Μάνος Δασενάκης, Σωτήρης Καραβόλτσος, Κατερίνα Σακελλάρη, Βίκυ Παρασκευοπούλου, Στέλλα Τριανταφυλλάκη, Μαρία Ρήγα, Γιώργος Κατσούρας, Όλγα Χαλκιαδάκη, Φώτης Φωτιάδης και Βασίλης Ψαλλιδάς

Παρασκευή 2 Μαϊου, αίθουσα W3
Απευθύνεται σε: μαθητές Γυμνασίου ή Λυκείου
Αριθμός συμμετεχόντων: 20

Πετρώματα: Γεννιόμαστε, ζούμε, αλλάζουμε, πεθαίνουμε; Ο κύκλος της ζωής μας

Πως δημιουργούνται αλλά και πως καταστρέφονται τα πετρώματα στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό της Γης; Ποιες είναι οι κύριες κατηγορίες πετρωμάτων που συναντώνται στον πλανήτη μας; Κι όταν λέμε Φυσικό Εργοστάσιο Ανακύκλωσης της Γης, τι εννοούμε; Χρησιμοποιώντας απλά υλικά καθημερινής χρήσης προσπαθούμε να «μαγειρέψουμε» τα διαφορετικά είδη πετρωμάτων και να «βιώσουμε» τις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στη φύση ώστε να γίνουν κατανοητές ακόμη και από τους μικρούς μας επισκέπτες!

Γεωργία Φέρμελη, Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας, Ευρωπαϊκό πρόγραμμα GEOschools, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μιχάλης Δερμιτζάκης, Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας, Ευρωπαϊκό πρόγραμμα GEOschools, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος Πανεπιστημίου Αθηνών.
Συνεργάτες – Συντονιστές: Χρυσοστομίδης Πέτρος, Ψυχογιού Μαρία

Παρασκευή 2 Μαϊου, αίθουσα W3
Απευθύνεται σε: μαθητές Γυμνασίου
Αριθμός συμμετεχόντων: 20

Και ο ευρών αμειφθήσεται

Διαδραστικό πειραματικό παιγνίδι με πειράματα σε μικροκλίμακα. Οι μαθητές θα πρέπει να βρουν χρησιμοποιώντας δείκτες και άλλα αντιδραστήρια και με βάση τις πληροφορίες που θα τους δίνονται, ποιο είναι το περιεχόμενο διάλυμα ορισμένων μπουκαλιών και να τους βάλουν ετικέτα. Τα περιεχόμενα των δοχείων είναι διαλύματα που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή ζωή, όπως azax, σαπουνόνερο, ξίδι… Όποιος μαθητής καταφέρει με επιτυχία να οργανώσει ένα σχέδιο και να βρει ποια ουσία περιέχεται σε ποιο δοχείο θα κερδίζει ένα t-shirt με το λογότυπο της ΕΕΧ και γραμμένο με στοιχεία από τον ΠΠ: Life is Chemistry.

Φιλλένια Σιδέρη, Χημικός –Ιδιωτική εκπαίδευση, Ένωση Ελλήνων Χημικών
Βασιλεία Σινάνογλου, Χημικός – Επίκουρη καθηγήτρια ΤΕΙ Τεχνολογίας Τροφίμων, Ένωση Ελλήνων Χημικών
Νικολάου Λιζέττα – Φοιτήτρια Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων, ΤΕΙ Αθήνας
Αγαπητός Βασίλης – Μαθητής Β΄Λυκείου
Κοντόπουλος Ιάσων – Μαθητής Β΄Λυκείου
Λιάτσης – Δουβίτσας Ορέστης – Μαθητής Β΄Λυκείου
Πασπαράκη Σοφία – Μαθήτρια Β΄Λυκείου

Σάββατο 3 Μαϊου, αίθουσα W3
Απευθύνεται σε: μαθητές Γυμνασίου και Α-Β Λυκείου
Αριθμός συμμετεχόντων: 6-10

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ρομποτικής για παιδιά: WorkShop: LEGO NXT “Follow the line”

LEGO NXT (10+ ετών) Πραγματοποίηση μιας απλής εφαρμογής ρομποτικής, ένα ρομπότ να μπορεί να ακολουθήσει αυτόνομα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση μια γραμμή (Follow the line).
Θεωρητικό κομμάτι: Αρχικά θα πραγματοποιηθεί μια σύντομη παρουσίαση των μερών που συνθέτουν το ρομπότ. Το ρομπότ απαρτίζεται από συνδετικά κομμάτια LEGO, αισθητήρα φωτός (ανίχνευση γραμμής) και το μικροεπεξεργαστή. Στη συνέχεια θα δοθούν οδηγίες (παρουσίαση PowerPoint) για την κατασκευή του ρομπότ. Τέλος θα αναλυθεί η λογική του εκτελέσιμου προγράμματος, βάση του οποίου θα προγραμματιστεί το ρομπότ.
Πειραματικό κομμάτι: Στο πειραματικό κομμάτι θα προγραμματιστεί το ρομπότ σε γλώσσα NXT-G (σχηματικός προγραμματισμός) και η δοκιμή του ρομπότ πάνω σε μία πίστα. Η πίστα είναι μια συνεχόμενη μαύρη γραμμή (με στροφές) την οποία θα ακολουθεί το ρομποτάκι ΑΥΤΟΝΟΜΑ, (λόγω προγραμματισμού του από τα παιδιά).

Γαβαλάς Φρίξος, Μαθηματικός, Εκπαιδευτής Ρομποτικής, LEGO Specialist

Σάββατο 3 Μαϊου, αίθουσα W3
Απευθύνεται σε: μαθητές ηλικιών 10+
Αριθμός συμμετεχόντων: 25

Πειράματα βιολογίας

Το εργαστήριο περιλαμβάνει την κατασκευή 3D μοντέλων γνωστών βιομορίων, πρωτεϊνών (κολλαγόνο, αιμοσφαιρίνη, ανοσοσφαιρίνη), DNA, καψιδίου ιών (HIV, H1N1) και γνωστών από την καθημερινότητα οργανικών βιομορίων: καφεΐνη, ασπιρίνη (ακετυλοσαλυκιλικό οξύ) και βιταμίνη C από απλά υλικά. Επίσης θα πραγματοποιηθεί απομόνωση DNA από φρούτα, με απλά υλικά της κουζίνας μας. Με αυτό το πείραμα οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν πόσο κόντα είναι το DNA στην καθημερινή μας ζωή (φαγητό) και θα ευαισθητοποιηθούν στα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα.

Αλέξανδρος Πετρόπουλος, Συνεργαζόμενος ερευνητής, ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος
Έλσα Παπαδημητρίου, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Ινστιτούτο Παστέρ
Γεωργία Καλοζούμη, Υποψήφια διδάκτωρ, Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Κυριακή 4 Μαϊου, αίθουσα W3
Απευθύνεται σε: μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου (13-17 ετών)
Αριθμός συμμετεχόντων: 30
Πρόγραμμα

Ψηφιακά Δεδομένα στην καθημερινή ζωή

Ποια είναι η αξία των δεδομένων όταν είναι προσβάσιμα και χρησιμοποιήσιμα από όλους; Δημόσια δεδομένα, γεωγραφικά δεδομένα, επιστημονικά δεδομένα, επιχειρησιακά δεδομένα, περιεχόμενο από χρήστες του διαδικτύου, μεγάλα Δεδομένα, δεδομένα αισθητήρων… Οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν, να χρησιμοποιήσουν και να «πειράξουν» διάφορα σετ δεδομένων. Στόχος είναι να αναγνωρίσουν την αξία τους, να μπουν στην φιλοσοφία της «ανοιχτής» διάθεσής τους και να γίνουν ενεργοί και συνειδητοί παραγωγοί και «καταναλωτές» δεδομένων στο φυσικό και τον ψηφιακό κόσμο.

Αναστάσιος Πατρικάκος, Υπεύθυνος τμήματος ενημέρωσης και υποστήριξης καινοτομίας, Ερευνητικό Κέντρο Αθηνά

Κυριακή 4 Μαϊου, αίθουσα W3