Μάθηση και έμπνευση για μεγάλα παιδιά

5 Δεκεμβρίου, 2016 ΝΕΑ

Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους να μάθουμε κάτι καινούριο είναι να έρθουμε σε άμεση επαφή μαζί του ― να χρησιμοποιήσουμε τις αισθήσεις και τη σκέψη μας και να «λερώσουμε τα χέρια μας» δοκιμάζοντάς το! Αυτός ήταν και ο στόχος των φετινών εργαστηρίων του Athens Science Festival: να προσφέρει στους επίσκεπτες καινούργιες γνώσεις, με τρόπο άμεσο και διαδραστικό!

Εκπαιδευτικοί από όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης γνώρισαν τις αρχές της διευρευνητικής μάθησης και τη χρήση καινοτόμων λογισμικών που διευκολύνουν τη διδασκαλία των σχολικών μαθημάτων. Άλλοι καταπιάστηκαν με την κατασκευή ενός παίκτη μπάσκετ με απλά υλικά, ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εκπαιδευτικό εργαλείο και τα αποτελέσματα ήταν ευφάνταστα και μοναδικά! Το κλασσικό επιτραπέζιο παιχνίδι «Γκρινιάρης» που όλοι έχουμε παίξει στην παιδική μας ηλικία έγινε εργαλείο εκμάθησης ξένων γλωσσών και παρακίνησε ακόμα και τους πιο «γκρινιάρηδες» μαθητές. Η διδασκαλία της Γεωμετρίας απέκτησε μια ακόμα διάσταση με τη χρήση της «Χελωνόσφαιρας», ενός λογισμικού που υποστηρίζει την κατασκευή τρισδιάστατων γεωμετρικών κατασκευών. Η παρουσίαση του ευρωπαϊκού προγράμματος MARCH, το οποίο  εφαρμόζεται ήδη σε έξι χώρες, ενέπνευσε εκπαιδευτικούς και μαθητές να υλοποιήσουν καινοτόμες δραστηριότητες στα σχολεία τους.

Όμως τα workshops του φεστιβάλ δεν ήταν μόνο για εκπαιδευτικούς. Οι Μονάδες Αριστείας του ΤΕΙ Αθήνας παρουσίασαν το αυτόνομο ρομποτικό αυτοκίνητο DiyIOTCar και το αθλητικό wearable DIYiotCoach, μια «έξυπνη» μπλούζα με ποικίλους αισθητήρες που καταγράφουν λεπτομερώς την κίνηση του αθλητή που τη φοράει. Εξίσου ενδιαφέρον ήταν και το γεγονός ότι τα δύο αυτά εγχειρήματα αναπτύχθηκαν με τη χρήση λογισμικού ανοιχτού κώδικα, δηλαδή λογισμικό το οποίο μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιήσει ελεύθερα, αλλά και να το τροποποιήσει ανάλογα με τις ανάγκες του. Επαγγελματίες μηχανικοί ήρθαν σε επαφή με το εξελιγμένο λογισμικό σχεδίασης Geomiso την ώρα που κάποιοι άλλοι έφτιαχναν την πρώτη τους ιστοσελίδα. Ο ρομποτικός βραχίονας που κατασκευάστηκε με 3D Printing έκλεψε την παράσταση, ενώ μια αναδρομή στην ιστορία της τρισδιάστατης εκτύπωσης, που σχετικά πρόσφατα έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό, μας έπεισε ότι το μέλλον θα έχει τρεις διαστάσεις. Το μυστήριο του χαμένου λιθάνθρακα μας «στοίχειωσε» κι εμείς δεν χάσαμε την ευκαιρία να ξαναγίνουμε παιδιά στο παιχνίδι του Μαύρου Θησαυρού. Άραγε οι επιδόσεις μας ήταν καλύτερες από αυτές των μικρών μας φίλων;

Η συμμετρία που απαντάται παντού στη φύση και την καθημερινότητα, από τις εξαγωνικές κηρήθρες των μελισσών μέχρι τα πλακόστρωτα των πεζοδρομίων, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για μοναδικά έργα τέχνης, μερικά από τα οποία γνωρίσαμε σε αντίστοιχο εργαστήριο.  O πολύχρωμος και πλούσιος σε συμβολισμούς κόσμος των εικόνων μας προκάλεσε να τον αποκωδικοποιήσουμε, αποτυπώνοντας τη δική μας ιστορία σε μια αφίσα, ενώ δύο αστροφωτογράφοι μας μύησαν στη φωτογραφία μακρινών αντικειμένων. Επιχειρήσαμε να εξηγήσουμε φυσικά φαινόμενα σε μόλις 17 συλλαβές, χρησιμοποιώντας την ποίηση Χαϊκού. Κάποιοι τα καταφέραμε κι άλλοι μείναμε με την απορία ― μα πώς τα καταφέρνουν οι Ιάπωνες;  Ίσως απλά να το έχουν στο DNA τους! Θα μπορούσαμε να πιστέψουμε αυτή την εξήγηση αν δεν είχαν έρθει στο Athens Science Festival τέσσερις ερευνητές γενετικής για να συνθλίψουν τους μύθους γύρω από το DNA και να αποκαλύψουν την αλήθεια!

Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτές οι πέντε ημέρες, γεμάτες μάθηση, έμπνευση, προκλήσεις αλλά και διασκέδαση, δεν άφησαν κανέναν επισκέπτη ασυγκίνητο! Εσείς θα μας επισκεφθείτε του χρόνου;